قرمز شدن تصویر دوربین مدار بسته

  1. ایجاد اختلال در کابل متصل شده به دوربین های مداربسته از جمله مهمترین عواملی است که منجر به تغییر رنگ تصاویر دوربین ها می شود. وقتی کابل اتصالی مشکل داشته باشد نمایش تصاویر نیز خود به خود با اختلال مواجه می شود. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی ابتدا اتصالات کابل را بررسی کنید.
  2. مورد دوم مشکلات ناشی از تنظیمات نا صحیح در رنگ نمایشگر مانیتور خواهد بود. بعد از بررسی کابل ها مطمئن شوید که مانیتور نمایشگر شما به درستی تنظیم شده است در این مورد می توانید با برگرداندن تنظیمات مانیتور به تنظیمات کارخانه مشکل را برطرف کنید. .
  3. در برخی موارد مشکل ایجاد شده در رنگ تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته به دلیل مشکلات در تنظیم دستگاه های NVR و DVR است. در این مورد نیز با بازگرداندن تنظیمات این دستگاه ها به تنظیمات اولیه کارخانه می توانید مشکل تغییر رنگ تصاویر را حل کنید.
  4. اگر موارد بالا را چک کردید و مطمئن شدید که هیچ ایرادی در مانیتور و دستگاه های دیگر نیست، باید به بررسی ICR ذوربین مداربسته بپردازید. گاهی خراب بودن ICR باعث می شود که هاله ای از رنگ قرمز و بنفش در اطراف تصویر ایجاد شود. اگر ICR  مشکل داشت باید آن را تعویض کنید.
  5. مورد بعدی که می تواند باعث بوجود آمدت تصاویر قرمز رنگ در دوربین مداربسته شود، خراب بودن CCD است. این مشکل نیز تنها با تعویض CCD دوربین مداربسته حل می شود.
  6. خرابی کابل VGA نیز یکی دیگر از دلایل اختلال رنگ قرمز در تصویر است. برای تست کابل را عوض کنید و چک کنید که آیا تصویر درست شده است یا خیر.
  7. در مورد تنظیمات DVR و NVR دوربین های مداربسته توضیح دادیم، گاهی ممکن است برد این دستگاه ها مشکل داشته باشد و در صورت چنین اتفاقی می توانید از گارانتی دستگاه و متخصصین این بخش درخواست کمک کنید.
  8. نکته آخر اینکه اگر در اطراف مانیتور شما یک میدان مغناطیسی قرار گرفته باشد می تواند رنگ تصاویر را به رنگ قرمز تغییر دهد. بنابراین حتما بررسی کنید که میدان مغناطیسی مانند آهنربا در اطراف مانیتور شما باعث اختلال در عملکرد دوربین مداربسته نشده باشد.

 

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش یا صورتی، می تواند به دلیل یک نرم افزار بد ، سیستم عامل بد ، تنظیمات اشتباه و یا حتی یک محیط بسیار سرد و … باشد. با این وجود، در اکثر مواقع علت نمایش تصویر صورتی در دوربین مداربسته عملکرد نادرست فیلتر IR cut است.

فیلتر IR Cut مخفف عبارت  Infrared Cut Removal است. فیلتر ای ار کات یک فیلتر رنگی است که نور مادون قرمز را مسدود می کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبیعی که در محیط اطراف وجود دارد اختلال در تصاویر ایجاد شود. لذا به منظور جلوگیری از این مشکلات از فیلتر برش IR در که جلوی سنسور دوربین نصب است، استفاده می شود. وظیفه این فیلتر جلوگیری از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصویر است.

به این ترتیب، فیلتر IR Cut یک قطعه فیزیکی است که به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شود تا نور نامرئی را فیلتر کند. اما گاهی اوقات ممکن است این قطعه فیزیکی (IR Cut) تا حدی در حالت شب گیر کند و به درستی بسته نشود یا اینکه به به هر نحوی آسیب ببیند. به عنوان مثال گاه در دمای بسیار پایین (-20 c) ممکن است فیلتر ir مسدود شود. در این حالت شما تصاویر را به رنگ بنفش یا سبز خواهید دید.

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته
 

حل مشکل صورتی یا بنفش شدن تصاویر دوربین مداربسته

 

در بسیاری از موارد، تغییر رنگ تصاویر به دلیل تنظیمات اشتباه دوربین است که ممکن است افراد مختلف با دستکاری تنظیمات چنین مشکلی را بوجود آورده باشند. بنابراین پیش از هر کاری تنظیمات تصاویر دوربین را به حالت پیش فرض بازگردانید. اگر با این کار مشکل حل نشد مراحل بعد را تست کنید.

  • برد IR LED 

بعد از بازگرداندن تنظیمات دوربین به حالت پیش فرض، اگر باز هم مشکل رنگ تصاویر حل نشده بود، چند بار چراغ  ir led را خاموش و روشن کنید تا فیلتر IR به حالت اولیه بازگردد. برای این کار در بخش تنظیمات دوربین قسمتی مربوط به روشن و خاموش کردن IR LED وجود دارد. ( در صورت نیاز از دفترچه راهنمای دوربین مداربسته استفاده کنید)

  • خاموش کردن دوربین مداربسته

همانطور که شما هم متوجه شده اید، علت اصلی تغییر رنگ دوربین های مداربسته تغییر تنظیمات دوربین است. در برخی از موارد مشکل در منبع تغذیه دوربین است و شما می توانید با خاموش کردن منبع تغذیه به مدت 30 ثانیه و راه اندازی مجدد این مشکل را برطرف کنید.

اگر دوربین مداربسته بیسیم نصب کرده اید باید باتری آن را خارج کنید و بعد از چند دقیقه دوربین را مجدد راه اندازی کنید.

  • ریست فکتوری کردن دوربین مداربسته

در بسیاری موارد با برگرداندن تنظیمات دوربین به حالت کارخانه (به خصوص در دوربین های تحت شبکه) فلیتر ir نیز به تنظیمات اولیه بر می گردد. در این حالت ممکن است تا حد زیادی مشکل صورتی شدن تصویر دوربین درست شود.

  • به روز کردن نرم افزار دوربین مداربسته

این موضوع بسیار کم اتفاق می افتد اما اگر موارد گفته شده را انجام دادید و باز هم مشکل شما حل نشده بود می توانید با آپدیت کردن نرم افزار های سیستم عامل دوربین بررسی کنید که مشکل تغییر رنگ به دلیل نرم افزار ها بوده است یا خیر.

  • استفاده از آهن ربا

گاهی ممکن است فیلتر دوربین به شکل موقت گیر کرده باشد و باعث ایجاد اختلال در تصاویر شده باشد. در این حالت می توانید از یک آهنربای قوی استفاده کنید و با قرار دادن آن در مقابل لنز دوربین فیلتر نیز جابجا می شود.

  • فیلتر برش IR را تعویض کنید

در موارد بسیار نادر فیلتر  IR Cut آسیب دیده و دائما گیر می کند. در این حالت بهتر است کل صفحه ir را عوض کنیدو برای این کار حتما به مدل دوربین مداربسته خود دقت کنید.

  • دوربین جدید بخرید

اگر تمام موارد گفته شده را انجام دادید اما همچنان مشکل تغییر رنگ دوربین درست نشد، تنها راه حل باقی مانده خرید دوربین مداربسته جدید است.

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته    دوربین مداربسته tvt