آنالیز رفتار خرید مصرف‌کننده

تکنولوژی / اخبار تکنولوژی/ مقالات تخصصی در زمینه تکنولوژی / دوربین / موبایل/ دوربین مداربسته

آنالیز رفتار خرید مصرف‌کننده

۵۹۶ بازديد

 

اصلا چرا باید رفتار مصرف کننده را یاد بگیریم؟ پاسخ ساده این سوال این است که نباید حضور مشتری و خرید وی از خودمان را ابدی بدانیم. رفتار خرید مصرف کننده، چگونگی تصمیم گیری مصرف کنندگان ما برای خرید محصول را تعیین کرده و نشان دهنده این است که چه فاکتورهای متنوعی مسئول اتخاذ چنین تصمیمی می باشند؟

 

از بین هر 11000 محصول جدیدی که توسط 77 شرکت برتر در صنعت به بازار عرضه می شود، تنها 56درصد از آن ها پس از مدت پنج سال همچنان در بازار موجود هستند.
تنها 8درصد از محصولات مفهومی که توسط 112 شرکت برتر دنیا معرفی می شوند، پا به بازار گذاشته و به مصرف کننده عرضه می شوند.
از بین آن تعداد 83درصد اهداف تعیین شده برای بازاریابی را برآورده نمی کنند.

تمرکز اصلی بازاریابی بر مصرف کننده هست. که چرا مصرف کنندگان تصمیم به اتخاذ خریدهایی می گیرند؟ چه فاکتورهایی بر خریدهای مصرفی، تأثیرگذار بوده و فاکتورهای در حال تغییر در جامعه چه مواردی هستند؟

برای تدوین طرح های خوب و مناسب در حوزه بازاریابی، بررسی صفات مصرف کننده و نیازهای وی، سبک زندگی و فرایندهای خرید وی لازم و ضروری هست.

1. رفتار خرید چیست؟

مطالعه رفتار مصرف کننده شامل مطالعه مواردی می شود که می خرد، چگونه اقدام به خرید آن موارد می کند، چه زمانی اقدام به خرید آن ها می کند، چرا آن موارد را می خرد، از کجا می خرد و با چه فواصل زمانی و دفعاتی اقدام به خرید می کند. یک رویکرد مشتری محور و مبتنی بر اصول روشن فکری در بازار متنوع جهانی امروز امری لازم و ضروری هست، که درنتیجه آن یک شرکت قادر به تشخیص و خدمات دهی به بازار هدف خود، کاهش نارضایتی و جلو افتادن از رقبای خود می شود. مصرف کننده های نهایی اغلب با هدف مصرف کالا به صورت شخصی، در قالب خانه و خانواده اقدام به خرید می کنند.

article_image_one_608.jpg

2. فاکتورهای اجتماعی تاثیر گذار بر رفتار خرید مصرف کننده :

رفتار خرید یک مشتری تحت تأثیر فاکتور های اجتماعی هم قرار دارد که ازجمله این فاکتور های اجتماعی می شود به گروه هایی اشاره کرد که مصرف کننده به آن ها تعلق داشته و از آن ها تأثیر می پذیرد.

هر فرهنگی شامل تعدادی خرده فرهنگ (مردمی با ارزش های مشترک) می شود. خرده فرهنگ ها می توانند شامل ملیت ها، مذاهب، گروه های نژادی یا گروهایی از مردم باشند که دارای موقعیت جغرافیایی یکسانی می باشند.
گاهی اوقات یک خرده فرهنگ بخش قابل توجه و متمایزی از بازار را به خود اختصاص می دهد. به طور مثال، “فرهنگ جوانی” یا ” فرهنگ باشگاهی” دارای ارزش ها و خصلت های رفتاری تقریباً متفاوتی از “نسل خاکستری” هستند که سن بیشتری نسبت به این گروه دارند.

به طور مشابه، تفاوت های موجود در طبقه اجتماعی می تواند منجر به شکل گیری گروه های متفاوتی از مشتریان شوند. در واقع باید گفت که طبقات اجتماعی در کشور ها و جوامع مختلف تنها مختلف بر اساس میزان درآمد شکل نمی گیرند. بلکه در ترکیبی از نوع اشتغال، سطح درآمد، سطح آموزش، ثروت و دیگر متغیرها شکل می گیرد.

3. فاکتور های فرهنگی تاثیرگذار بر رفتار خرید مصرف کننده:

فاکتور های فرهنگی تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری دارند. فرهنگ از جمله مهم ترین عوامل مواثر و شکل دهنده نیاز ها و رفتار مصرف کننده هست. در طی فرایند رشد کردن و بزرگ شدن، کودکان ارزش های اساسی و نیازها و خواسته های خودشان را از خانواده و دیگر گروه های مهم فرا می گیرند. مدیران بازاریابی همواره در سعی و تلاش برای یافتن تغییرهای فرهنگی در جامعه هستند که می توانند اشاره به محصولات جدیدی باشند که ممکن است مورد نیاز یا خواسته ناشی از افزایش تقاضا باشند.

 

 

منبع: مدیران گیلان



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.